Tradiția, cultura și limba
Latina – rădăcina culturii si a civilizaţie Romane:
Imperiul
Roman este considerat de majoritatea istoricilor ca fiind leagănul civilizaţiei
moderne si unul dintre cele mai importante “ingrediente” in cultura Europeană.
Fiind un Imperiu hegemonic pentru o lungă perioadă de timp, acesta nu putea
supravieţui şi prospera fră să îşi extindă graniţele şi fără a civiliza noi
teritorii. Acest proces a fost numit simplu “romanizarea” acelor teritorii.
Romanizarea s-a făcut în mare parte cu ajutorul limbii Latine, care era
folosită în acele vremuri pentru relaţii internaţionale, comerţ şi aşa mai
departe.
Deşi născută în dealurile Romei, Latina s-a extins rapid şi în celelalte zone şi în statele-oraş vecine şi în scurt timp a devenit limba oficială a zonei. La apogeul său, Imperiul Roman s-a întins din Asia Mică până în Peninsula Iberică în vest, iar limbii Latine i-au crescut rădăcini in majoritatea zonelor acoperite intre aceste doua puncte, ca dovada a faptului că pe baza ei s-au format numeroase limbi ulterior.
Deşi născută în dealurile Romei, Latina s-a extins rapid şi în celelalte zone şi în statele-oraş vecine şi în scurt timp a devenit limba oficială a zonei. La apogeul său, Imperiul Roman s-a întins din Asia Mică până în Peninsula Iberică în vest, iar limbii Latine i-au crescut rădăcini in majoritatea zonelor acoperite intre aceste doua puncte, ca dovada a faptului că pe baza ei s-au format numeroase limbi ulterior.
Cultura
României
Invatarea
limbii Latine este o sabie cu doua taisuri in ceea ce priveste greutatea
acestui proces. Pe de o parte, regulile limbii Latine sunt destul de
structurate si foarte usor de urmarit si inteles. Daca stii deja o limba care
are un substrat Latin (Franceza, Italiana, Romana, Spaniola, etc) iti va fi si
mai usor sa intelegi majoritatea acestori reguli. Pe de alta parte, procesul de
invatare este ingreunat deoarece nu exista foarte multi profesori (buni). Din
cauza ca nu este o limba vorbita si folosita des, profesorii de Latina sunt
rari si nu sunt intotdeauna specializati 100% pe acest domeniu. Cultura României este
ansamblul de valori materiale și
spirituale produse pe teritoriul României. România are
o cultură unică, care
este produsul geografiei și evoluției sale istorice distincte. Este fundamental
definită ca fiind un punct de întâlnire a trei
regiuni: Europa Centrală, Europa de
Est și Europa de
Sud-Est, dar nu poate fi cu adevărat
inclusă în nici una dintre ele. Identitatea
Evoluția istorică
Perioada antică:
Cultura dacilor: Dacii
foloseau alfabetul grec sau latin. Pe niște blocuri de piatră de la
Sarmizegetusa s-au descoperit rudimente de scriere cu litere grecești. La
curtea lui Decebal se folosea ca limbă diplomatică latina. Singurul text
presupus dacic a fost descoperit la Sarmizegetusa: „Decebalus per Scorilo”.[1]
Brățările dacice descoperite în diversele zone ale țării (Grădiștea Muncelului)
atestă cultura si simțul estetic al locuitorilor teritoriului dacic.
Perioada
daco-romană: Mii de inscripții latinești pun în
evidență dezvoltarea limbii române prin
transformările suferite de limba
latină.[1]
Perioada
marilor migrații: Cultura scrisă scade în intensitate, dar s-au păstrat cîteva inscripții în greacă și latină. Se pare
ca invazia mongolă ce a
avut loc a distrus dovezile scrise. Cel mai important document rămîne răspunsul
în limba latină trimis regelui ungur
Arpad de către Menumorut, duce al
Biharei. Textul, inclus în Cronica Notarului Anonim, izvorăște dintr-o profundă dragoste pentru pămînt, concretizată într-un refuz categoric de a-l preda
regelui: „Noi, însă, nici
din dragoste nici din frică nu-i cedăm din pămînt nici
cît un deget…” Scrisoarea deschide seria documentelor diplomatice românești.
Începuturi:
Din secolul al Vll-lea pînă la mijlocul secolului al
IX-lea, cînd bulgarii intră în zona religioasă a Bizanțului ortodox, și chiar
pînă în secolul al Xl-lea, cînd ungurii sînt cuprinși în sfera catolicismului
latin, poporul românesc, deși creștinat din epoca romană, trăiește înconjurat
de popoare păgîne. Nici după secolul al Xl-lea nu se înseninează zările la
Dunăre pentru o temeinică așezare românească. Expansiunea ungurilor în Ardeal
și valurile ultimelor invazii barbare ale pecenegilor, cumanilor și tătarilor
au împiedicat înfiriparea organizațiilor politice românești. Abia în veacul al
XlII-lea apar în lumina istoriei primele înjghebări de state românești. Dar la
această dată poporul român se găsește cuprins între două lumi, între două tipuri
de cultură diferită: de o parte lumea Occidentului catolic de cultură latină,
în care intraseră și vecinii unguri și poloni, de altă parte lumea Răsăritului
ortodox de cultura bizantină, care se întinsese pînă la Dunăre.
Primele documente în limba română:
Un important punct de reper în istoria limbii române este
un document din anul 1521: Scrisoarea lui Neacșu Câmpulung, în litere
chirilice, către primarul sas din Brașov despre un atac iminent al turcilor,
acesta fiind cel mai vechi document scris în românește. Prima carte tipărită, o
carte de rugăciuni în limba slavonă, a apărut în Muntenia în 1508, iar prima
carte în limba română, un catehism, a fost tipărită în 1544 la Sibiu[necesită
citare].
Unii autori susțin că pe locul unde ar fi funcționat
prima școală românească din Maramureș, la Ieud, a fost descoperit „Codicele de
la Ieud”, în care sunt cuprinse și trei manuscrise scrise cu litere chirilice
dar în limba română, fixată în timp de unii cercetători la 1391 după o dată
aflată pe prima pagina a documentului. Exemplarul original se află astăzi la
Biblioteca Academiei Române. Există ipoteze contradictorii în privința datării
acestui documentar.
Cultura românească în Evul Mediu:
Principatele medievale din Transilvania, Valahia si
Moldova au apărut între secolele XI și XIV, în zona din jurul Munților Carpați.
Cea mai mare parte din cultura română s-a produs în aceste zone, ceea ce
corespunde aproximativ situării georgrafice a statului modern România. În anul
1405 s-a scris primul Tetraevangheliar slavon în Țara Românească. El este opera
cuviosului Nicodim de la Tismana și deci în domeniul vechilor scrieri, Nicodim
deține o întâietate absolută în istoria Țării Românești. Este cea mai veche
carte datată din Țara Românească cu cea mai veche ferecătură și se află la
Muzeul Național de Istorie din București. [3] În secolul al XV-lea și în
următoarele, școala de copiști înființată de ucenicii lui Nicodim la Mânăstirea
Tismana a continuat seria scrierilor religioase chiar daca la început, copiștii
neștiutori de carte doar desenau slovele slavone.[4]
Transilvania a intrat sub sfera de dominație maghiară pe
la sfârșitul secolului al 11-lea și astfel evoluția culturii române a fost
acolo prin urmare, oarecum diferită de cea din Valahia și Moldova. Maghiarii au
adus romano-catolicismul ca religie oficială, precum și apartenenți la unele
etnii străine pentru a coloniza Transilvania: sași în sud și secui la vest. Una
dintre cele mai importante personalități de origine română care s-a născut în
Transilvania a fost Nicolaus Olahus (Oláh în limba maghiară vine de la valah,
un mai vechi cuvânt pentru român), istoric, politician și episcop în Regatul
Ungariei și unul din reprezentanții de seamă ai umanismului în Europa.
Valahia si Moldova s-au situat pe două căi comerciale
importante traversate adesea de polonezi, de sași, de greci, de armeni, de
genovezi și de negustorii venețieni, conectând cele două principate la evoluția
culturii medievale din Europa. Cronica lui Grigore Ureche, Letopisețul Țării
Moldovei, care acoperă perioada 1359 - 1594, este o foarte importantă sursă de
informații despre viața, evenimentele și personalitațile din Moldova. Este
printre primele texte laice, literare, în românește. Datorită dimensiunii ei,
precum și informațiilor pe care le conține, este, probabil, cel mai important
document românesc din secolul al 17-lea.
Perioada Clasică:
În Transilvania, deși au fost populația majoritară,
românii s-au văzut doar o "națiune tolerată" de către conducerea
austriacă a provinciei și nu au fost reprezentați în mod proporțional în viața
politică și în Dieta Transilvaniei. La sfârșitul secolului al XVIII-lea s-a
ridicat o mișcare de emancipare cunoscută sub denumirea de Școala Ardeleană,
care a accentuat vechile origini romane a poporului român și a pus bazele
alfabetului latin al limbii române (care, în cele din urmă va înlocui scrierea
chirilică). Fruntași ai acestei mișcări au acceptat sa primească supremația
papei de la Roma în biserica română din Transilvania, punând bazele Bisericii
Unite sau Greco-Catolice românești. În 1791 reprezentanți ai românilor
transilvăneni au emis o petiție către Împăratul Leopold II al Austriei, numită
Supplex Libellus Valachorum inspirată de Declarația drepturilor omului și ale
cetățeanului din Franța, și cerând drepturi politice egale cu alte etnii pentru
românii din Transilvania. Astfel, a început mișcarea națională pentru
emancipare a acestei colectivități.
Sfârșitul secolului al 18-lea și începutul secolului al
19-lea a fost marcat în Valahia si Moldova de către domniile fanariote; în
cursul lor cele două principate au fost puternic influențate de cultura neo- greacă.
Elita locală română a asimilat în veacurile al 17-lea și al 18-lea multe din
familiile elene stabilite în Țările Române, ceea ce a făcut ca foarte multe din
personalitățile culturii, științei și vieții politice românești să poarte nume
de familie de provienență greacă (Cantacuzino, Rosetti, Ghica, Nottara,
Lipatti, Antipa, Lahovari, Palade etc.) Școlile grecești au apărut în
principate în 1818 iar prima școala românească a fost înființată la București
de către Gheorghe Lazăr și Ion Heliade Rădulescu. Anton Pann a fost un
povestitor și muzician de succes, Ienăchiță Văcărescu a scris prima carte de
gramatică română, iar nepotul sau, Iancu Văcărescu este considerat a fi primul
poet român important.
Anul revoluționar 1848 a avut ecouri și în Principatele
Române și în Transilvania și o nouă elită, numită „pașoptistă”, în mare parte
influențată de cultura franceză, a apărut la mijlocul secolului al 19-lea:
Mihail Kogălniceanu (scriitor, politician și primul ministru al României),
Vasile Alecsandri (politician , poet și dramaturg), Andrei Mureșanu (publicist
și scriitorul actualului imn național) și Nicolae Bălcescu (istoric, scriitor
și revoluționar).
Unirea dintre Valahia si Moldova în 1859 a dat un impuls
deosebit societății și culturii românești. Pe baza unor înalte școli deja
existente au fost întemeiate universități la Iași și la București, iar numărul
de instituții culturale si științifice a crescut semnificativ. Noul domn de la
1866 și apoi rege al României Carol I, de origine germană, a devenit un conducător
devotat țării de adopțiune, el și soția sa Elisabeta numărându-se printre
principalii patroni ai artelor. Un mare impact în literatura română l-a avut
cercul literar Junimea, fondat de un grup de personalități în jurul criticului
literar Titu Maiorescu, în 1863. Acesta a publicat revista Convorbiri literare,
unde au publicat, printre alții, Mihai Eminescu, cel mai mare poet al României,
Ion Creangă, un povestitor de geniu și Ion Luca Caragiale, autor de nuvele si
schițe devenite clasice, și cel mai mare dramaturg al României. În aceeași
perioadă Nicolae Grigorescu și Ștefan Luchian au fost printre fondatorii
picturii moderne române; compozitorul Ciprian Porumbescu, originar din
Bucovina, s-a distins, de asemenea, în această perioadă.
Tradiții:
Tezaurul de tradiții al neamului românesc este o
împletire între elemente precreștine si elemente creștine, unele din cele
precreștine fiind convertite la a avea o identitate creștină, iar altele din
cele precreștine supraviețuiesc, într-o formă sau alta, si astăzi, păstrandu-și
chiar vigoarea de altădată.
Folclor:
Folclorul românesc reprezintă totalitatea creațiilor
culturii spirituale românești. Sintagma se referă la producțiile etniilor
vorbitoare de limba română în toate dialectele ei (majoritar dacoromân, dar și
aromân, meglenoromân și istroromân), semnalate în interiorul granițelor
românești. Urmărind firul istoriei, folclorul din Românilor include și
creațiile atribuite etniilor premergătoare populației românești (traco-daci și
presupușii proto-români, în situația în care nu există izvoare istorice care să
ateste o populație la nord de Dunăre în Evul Mediu timpuriu, până în mileniul
doi al erei creștine).
Mitologie românească:
Românii au avut din toate timpurile, o multitudine de
obiceiuri, basme și poeme referitoare la dragoste, credință, regi, prințese, și
vrăjitoare. Etnologiști, poeții, scriitorii și istorici au încercat de secole
să colecționeze și să păstreze basmele, poemele, baladele și au încercat să
descrie cât mai bine posibil obiceiurile și tradițiile legate de diferite
evenimente din an. Tradiții legate de perioade fixe din an sunt colindele - de
Crăciun, sorcova - de Anul Nou sau mărțișorul, obicei legat de venirea
primăverii sărbătorită pe 1 martie. Alte obiceiuri presupuse a avea origini pre-creștine,
ca Paparuda, ritualul de evocare a ploii vara, sau teatrul folcloric cu măști
sau Ursul și Capra din iarnă.
Probabil cel mai mare colecționar de basme din folclor a
fost nuvelistul și povestitorul Ion Creangă , care, printr-un limbaj foarte pitoresc,
a dat viața unor povești acum clasice ca Harap Alb sau Fata babei și fata
mosului. De asemenea poetul Vasile Alecsandri a publicat cea mai de succes
variantă a baladei Miorița, un poem trist, filozofic, centrat în jurul unei
intrigi simple: complotul a doi ciobani de a-l omorî pe un al treilea din cauza
invidei ce i-o poartă pe starea materială. Alt editor prolific de basme
preluate din folclor a fost Petre Ispirescu, care, în secolul XIX a publicat un
număr impresionant de volume conținând un număr larg de nuvele scurte și basme
din mitologie. Ele sunt centrate în jurul unor personaje populare asemeni lui
Făt-Frumos, prințesa Ileana Cosânzeana, monștrii Zmeu sau Căpcăun, dragonul
Balaur sau creaturi fantastice ca buna Zână și malefica Muma Pădurii.
Arhitectură și tehnologie:
În domeniul tehnic se pot nota realizări spectaculoase în
domeniul aviației făcute de Traian Vuia, Aurel Vlaicu, Aurel Persu și Henri
Coandă, de asemenea, lucrările de George Constantinescu în domeniile ingineriei
și sonorizare. De asemenea, multe realizări au fost făcute în arhitectură și
inginerie, București, astfel, a devenit cunoscută sub numele de micul Paris,
cel mai lung pod din Europa a fost construit de Anghel Saligny care leagă
Dobrogea cu restul României, Castelul Peleș a devenit una dintre cele mai
frumoase și moderne de castele din Europa, etc.
Activitate
de promovare a tradiţiilor la care am luat parte:
Această activitate a fost
prezentată în cadrul Sărbatorilor
de iarnă,la care eu am contribuit cu prezenţa mea în corul şcolii de provenienţă.
Bucatele tradiţionale servite invitaţilor. |
Corul Diamond din comuna Erbiceni |
Acest cor a fost înfiinţat la iniţiativa doamnei profesor Costea Liliana,care s-a ocupat de organizarea fiecărei reprezentaţii .
Această doamnă profesor a insuflat în noi, sentimentul de iubire faţă de tradiţie şi cultură.
Acţiunile ei m-au inspirat să creez şi eu la rândul meu un act de cultură cu viitorii mei elevi.
A fost o experienţă de ne uitat.
Această doamnă profesor a insuflat în noi, sentimentul de iubire faţă de tradiţie şi cultură.
Acţiunile ei m-au inspirat să creez şi eu la rândul meu un act de cultură cu viitorii mei elevi.
A fost o experienţă de ne uitat.
- https://youtu.be/AvmWfmDfgr4?t=40
- http://www.digi24.ro/video/emisiuni-regionale/iasi/vocile-iasiului/vocile-iasului-25-martie-2016-corul-elevilor-din-erbiceni-face-performanta-500002
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu